Een aantal grote Spaanse ketens zoals Inditex (eigenaar van onder andere Zara en Bershka), Cortefiel, Mercadona en Mango zullen de verhoging van de uiteindelijke prijs niet in rekening brengen. Hun prijzen zullen dezelfde blijven om de gevolgen van de stijging te beperken. Toch wordt het voor de Spanjaarden weer flink de broekriem aanhalen.
Hoe duur is duur?
In vergelijking met Nederland had Spanje een nogal lage BTW. Door de crisis heeft de overheid noodgedwongen de BTW naar Europees niveau gebracht. Zo gaat de BTW in Spanje gemiddeld van 18% naar 21%.
Om precies te zijn, gaat de BTW voor het openbaar vervoer, vluchten, hotels, musea, bars en restaurants van 8% naar 10%. Ook water en etenswaren zoals vlees en vis is naar 10% verhoogt. Vrijetijdsbesteding zoals de bioscoop, theater of een fitnessabonnement zijn van 8% naar 21% verhoogd. Andere producten zoals de kapper, bloemen, digitale TV en schoolboeken worden ook met 21% belast. Kleding, auto’s, benzine, energie, telefoon, tabak, alcohol, cd’s en electronica zijn van 18% naar 21% verhoogd.
Basisproducten zoals brood, kaas, eieren, groenten, fruit, boeken of medicijnen blijven op 4%.
Niet gek dus dat voordat de BTW in Spanje verhoogd werd vele Spanjaarden gingen hamsteren. Auto’s en motorfietsen, metro- en fitnessabonnementen, schoolboeken, grote boodschappen… alles wat men van plan was om te kopen werd voor 1 september gekocht.
Voor een hele lijst, kun je op deze artikel van La Vanguardia lezen.