Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) zal in het derde kwartaal van dit jaar een aantal nieuwe lijnbussen in Barcelona toevoegen. Deze zullen de stad sneller kruisen van de ene kant naar de andere.
In totaal zullen er 12 nieuwe buslijnen komen, onder de naam RETBus, die horizontaal en verticaal de stad zullen kruisen met een hoger frequentie, hogere snelheid, voorrang en meer capaciteit.
Dit idee van een snelle buslijn komt ook voor in steden zoals Stockholm, Nantes en Manchester.
De RETBus in Barcelona zal 7 buslijnen krijgen vanuit de kust naar de bergen en 5 met de richting Besós-Llobregat. Voor deze buslijnen zal hetzelfde betaalsysteem gelden als voor de overige vervoersmiddelen. Vijf van deze buslijnen zullen ook nog eens verderop gaan richting andere steden buiten Barcelona maar wel binnen de área metropolitana.
De eerste vier buslijnen van de nieuwe RETBus zullen dit jaar beginnen en de volgende zullen tussen 2012 en 2013 geactiveerd worden.
Wat zal veranderen met de nieuwe RETBus?
Door de nieuwe buslijnen in te voeren zullen sommige straten van richting veranderen en sommige buslijnen zullen verdwijnen of aangepast worden. Dit zal helpen om de gemiddelde reistijd met 13% te verlagen en de frequentie van de bussen te verhogen naar 3 en 5 minuten.
De afstand tussen de busstops voor deze buslijnen zal wat groter zijn. De snelheid van een RETBus zal 25% sneller zijn dan een gewone bus, met gemiddeld 15 kilometer per uur.
De lengte van de 12 buslijnen zal 227 kilometer zijn, met een capaciteit van 60.000 reizigers per uur (30% meer dan nu). In totaal komen er 280 bussen van 18 meter lang bij, met hybride of gas motoren.
TMB voorspelt ook harmonicabussen van 24 meter lang in de toekomst te kunnen inzetten. Deze zullen nog eerst getest moeten worden, aangezien deze in Spanje nog niet officieel erkent zijn.
De kosten per nieuwe buslijn komen neer op een miljoen euro en TMB verwacht dat wanneer alles geïnstalleerd is, de kosten van de exploitatie hetzelfde zal zijn als bij de gewone buslijnen.
De gewone buslijnen zullen niet verdwijnen maar zullen als complementair van het RETBus systeem gezien worden.
Nog een ander voordeel volgens TMB is dat de nieuwe lijnen gemakkelijker te begrijpen zullen zijn, aangezien de lijnen verticaal gaan, zullen “V-1, V-2, V-3…” genoemd worden en die dat horizontaal gaan “H-1, H-2, H-3…”.
Al zijn de afstanden tussen de busstops wat groter met de RETBus, is het zo bedacht dat een metrostation moet in ieder geval op een maximum van 500 meter afstand zijn van de busstop en ook nog andere buslijnen moeten aangeboden worden.
Wanneer komen de eerste nieuwe RETBussen?
De eerste vier buslijnen die ingevoerd zullen worden zijn de H-2 (Collblanc/Av Carrilet-Besòs/Verneda), H-5 (Zona Universitària-Fabra i Puig/Can Dragó), V-1 (Plaça Espanya-Sarrià/Pedralbes) en V-5 (Passeig Marítim-Montbau).