Zoals ze al eerder hadden gewaarschuwd, is Ryanair begonnen met het schrappen van routes naar Reus en Girona. In het kader van de economische onderdruk-strategie dat Ryanair uitvoert tegen de Catalaanse regering, is de vliegmaatschappij maandag gestopt met het opereren van een groot deel van haar vloot in Girona en Reus.
Deze twee luchthavens zijn in de afgelopen jaren hard gegroeid door het Ierse bedrijf en gaan dus deze staking merken.
Onenigheid met de regering in Girona
In Girona heeft Ryanair voldaan aan de bedreiging voor de drastische vermindering van de vluchten als gevolg van onenigheid over de nieuwe overeenkomst sinds het begin van de nieuwe regering van de CIU (de politieke partij in de Catalaanse regering op dit moment). De huidige overeenkomst is geldig tot 31 december, maar met deze veranderingen van vluchten in de wintermaanden gaat Ryanair in tegenstrijd met wat in de overeenkomst staat.
Reus stopt met vliegen tenminste voor deze winter
Het geval van Reus is nog dramatischer. Het vertrek van de luchtvaartmaatschappij, samen met de niet-charter activiteit tijdens de winter, transformeert de terminal van Reus in een groot en lege infrastructuur, met het aantal activiteiten vermindert tot zijn minimum. In vergelijking met de cijfers van de afgelopen winter verliest de luchthaven van Reus 9 bestemmingen, 28 routes en 54 wekelijkse activiteiten.
Hoewel de verwachting is om de commerciële lijn voort te zetten in april 2012 met het nieuwe zomerseizoen, zullen meer dan honderd werknemers hun baan verliezen vanwege het snijden van de Ryanair-vluchten.
Dit zal zonder twijfel de ergste winter zijn voor het vliegveld van Reus en, indirect, zal het een impact hebben op het toerisme in de Costa Daurada, met een verwacht verlies van 75.000 passagiers, de meesten hiervan toeristen.
Met de komende lege luchthaven werkt de Catalaanse regering samen met AENA op topsnelheid om het verhoogde doel van vele jaren geleden te halen: nieuwe vluchten krijgen met commerciële luchtvaartmaatschappijen of touroperators om te kunnen breken met de dominante positie van Ryanair.
Als Ryanair in de zomerperiode ook afscheid neemt van Reus zou de impact hiervan catastrofisch zijn voor zowel de luchthaven als de hele regio, omdat het bedrijf concentreert maar liefst 90% van de vluchten die uitgevoerd worden in Reus.