Ga jij deze zomer met de auto naar Spanje? Dan is het handig om van te voren goed je auto te controleren. Je wilt natuurlijk niet ergens midden in Frankrijk stil komen te staan door een defecte auto. Om te zorgen dat je zo goed mogelijk voorbereid op vakantie kunt gaan heeft WelkeAutobanden.nl een handige checklist gemaakt.
Banden nog in orde?
Controleer voor je vertrek het profiel van je autobanden. Weinig profiel kan met name tijdens regenval erg gevaarlijk zijn. De auto kan gemakkelijk slippen en ook de remweg wordt langer. Het minimale profiel (voor APK) is 1,6 millimeter. Nieuwe banden hebben doorgaans minimaal 7 millimeter diepte.
Controleer je bandenspanning
Naast het profiel van de banden is ook de bandenspanning erg belangrijk. Banden met een te lage bandenspanning hebben een minder goede wegligging en zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik. Daarnaast is het belangrijk dat een zwaar beladen auto een hogere bandenspanning heeft. Hoe hoog is afhankelijk van merk en type auto en is te vinden in het onderhoudsboekje van je auto. Let ook op dat de loadindex van de banden volstaat.
Let op je oliepeil
Vaak onderschat en toch enorm belangrijk. Een motor zonder olie zal zondermeer kapot gaan. Een defecte motor is niet alleen vervelend, maar ook nog eens erg duur om te laten repareren. Controleer dus het oliepeil en zorg dat er voldoende olie in de motor zit!
Tip: controleer enkel het oliepeil wanneer de motor heeft stilgestaan (of laat deze tenminste 15 minuten uitstaan). Haal de peilstok uit de motor, haal met een doek het restant olie van de peilstok en doe deze weer in de motor.Nadat je de peilstok weer uit de motor haalt is het oliepeil goed af te lezen. Te weinig olie is slecht, maar te veel olie kan ook zorgen voor een defecte motor. Houd het oliepeil dus tussen het minimum en maximum in (zie peilstok).
Zorg voor voldoende koelvloeistof
Koelvloeistof zit in een gesloten systeem en zal niet snel opraken. Toch is het bijzonder vervelend als een auto te weinig koelvloeistof heeft. Warmte vanuit de motor kan niet naar de radiator verplaatst worden waardoor de motor te warm zal worden. Uiteindelijk sta je met een auto die niet verder wil. Onhandig dus. Een korte check of er nog voldoende koelvloeistof aanwezig is, is voldoende. Zo niet: vul bij!
Tip: gebruik daadwerkelijk koelvloeistof en geen water. Dat is beter voor je motor en is geschikt voor hogere en lagere temperaturen.
Vul koelvloeistof nooit bij na een autorit. Het reservoir staat dan onder druk door de hogere temperatuur en zal bij het losdraaien van de dop omhoog schieten. Je zal niet de eerste zijn met nare brandwonden als gevolg! Laat de auto dus ruimte tijd afkoelen of, beter, vul in de ochtend bij voordat de auto gebruikt is.
Ruitensproeiervloeistof
Lange ritten zorgen vaak voor vieze ramen. Waar een vies raam overdag vaak niet zo opvalt is het ’s nachts vaak enorm irritant. Precies het moment dat ruitensproeiervloeistof kopen of bijvullen minder handig is. Onderdeel van de controle voor de zomer is dus het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof.
Tip: koop gemengde ruitensproeiervloeistof en geen geconcentreerd middel. Wanneer je onverhoopt langs de kant van de weg ruitensproeiervloeistof wilt bijvullen is er niet altijd water voor handen. Extra voorgemengde ruitensproeiervloeistof meenemen is dus handiger.
Zorg dat de verlichting in orde is
Verlichting is handig om twee redenen. Je kan meer zien in bepaalde omstandigheden en andere personen zien jou beter. Controleer dus alle lampen. Laat iemand anders voor- en achter de auto staan en test normale verlichting, knipperlichten en alarmlicht.
Tip: koop een reserve lampensetje en neem deze mee op reis.
Laatste onderhoudsbeurt
Wanneer was de laatste kleine- of grote beurt? Tijdens een onderhoudsbeurt wordt olie gecontroleerd, evenals remmen, etc. Bij een grote beurt worden ook bougies, olie- en benzinefilter en meer praktische zaken vervangen.
Alles gecontroleerd? Dan is je auto zo goed mogelijk voorbereid voor een lange tocht. Buen viaje!