Ondanks de goede verloop van het nieuwe luxe Hotel W, dat is uitgegroeid tot een symbool van Barcelona, is door de huidige dalende vastgoed markt de marktprijs van het hotel vastgesteld onder de 260 miljoen euro dat het project heeft gekost.
Op dit moment staat het hotel te koop voor ongeveer 200 miljoen euro. FCC, OHL, Comsa-Emte en BCN Godia onderhandelen over de verkoop van het Hotel W met diverse groepen investeerders. Financiële bronnen legden uit dat Meridia 2, een beleggingsfonds onder leiding van Javier Faus, vice-president van de economische zakken van FC Barcelona, heeft de beste papieren. In het proces hebben ook deelgenomen Amerikaanse en Arabische venture capital fondsen. De bronnen zeggen ook dat het proces is in afwachting dat de beleggers een financiële akkoord afsluiten met de banken die de bouw van het hotel hebben gefinancierd, bestaande uit Banc Sabadell, Banco Santander, Caixa Catalunya, ICO en de ICF. De transactie is ook om goedkeuring van de Port van Barcelona, aangezien het hotel is gelegen op de openbare gronden in het kader van een administratieve concessie aan de maatschappij Bocana Nova Barcelona in 2003.
Het Hotel W: luxe, luxe en nog eens luxe
Het Hotel W wordt ook wel Hotel Vela (‘zeil’ in het Nederlands) genoemd en is ontworpen door de architect Ricardo Bofill. Het staat op een terrein van 7 hectare grond teruggewonnen van de zee in de bouw van de nieuwe ingang van de haven. Het bedrijf dat de concessie won, was in eerste instantie gevormd door de FCC, OHL, Comsa-Emte en Sacresa, allemaal met gelijke participatie van 25%, maar de Sacresa verkocht zijn participatie aan de Grupo Godia in 2009. De maatschappij heeft het recht om de woning te gebruiken voor 35 jaren (met een optie tot nog 15 jaar) met ingangdatum 2010, het jaar de opening van het hotel.
Het Hotel W is een referentie in Zuid-Europa en behoord tot de luxe keten W, van het groep Starwood. Volgens hun heeft het Hotel W hun verwachtingen overtroffen, ondanks het feit dat het hotel gelanceerd werd tijdens de economische crisis. Met 473 kamers, is erin geslaagd om ‘bijna vol’ te zijn deze zomer: meer dan 50% van de gasten zijn Spaans, en onder internationale bezoekers komen er veel uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Het hotel heeft 400 medewerkers uit 40 nationaliteiten en is versterkt door de stedelijke transformatie van de omgeving. Naast het hotel worden onder andere de kantoren van het kledingmerk Desigual gebouwd die vanaf komende zomer open zullen zijn. De opening van restaurants en andere instellingen heeft de vrije tijd offerte ook versterkt.
Het Hotel W heeft onder andere de prijs gewonnen van de beste urban hotel volgens Condé Nast Traveler. Door zijn eigenaardige uiterlijk, dat de vorm van een zeil heeft, en zijn unieke locatie naast de port en bij het strand van Barcelona, is deze gebouw in zeer korte tijd tot een symbool voor de stad geworden. Hij staat voor luxe en exclusiviteit en biedt zijn klanten een onvergetelijke ervaring.
- Praktische informatie:
Wat: Hotel W
Waar: Plaça Rosa dels Vents 1 (naast Passeig Joan de Borbó)
Metro: Barceloneta (L4)